Terápiás kutyák az iskolában
- Kutya-Macska
- 2025. március 18.
- 18

Egy pedagógus a fogyatékkal élő gyerekek számára más megközelítést keresve a terápiás kutyákhoz fordult.
Mindennek egy évtizede, mostanra pedig programja már országos modellnek számít, és mintegy 100 iskola mentora lett.
Shana Caputo, a középiskolai nyelvtantanár óvatosan húzza a pórázt a philadelphiai iskolában, hogy vezesse a négylábú „tansegédet”: a nagy svájci havasi kutyát, Skye-t.
Caputo egyike annak a közel három tucatnyi munkatársnak, akiknek képesítésük van Skye és társa, Hope, az Absecon Public Schools terápiás kutyáinak kezelésére. A kutyák jelenléte megnyugtatja a szorongó tanulókat, akik az olvasási nehézségektől, vagy éppen a hangos olvasástól félnek.
A kutyák nagyon népszerű tagjai a tantestületnek a H. Ashton Marsh Általános Iskolában és az Emma C. Attales Középiskolában is, ahol a két négylábú a hét három tanítási napján is osztályokat, kiscsoportos órákat és tanácsadási foglalkozásokat látogat.
„Kellemes változatosság, különösen a középiskolás diákok számára” – mondta Caputo. „Sok diák alig várja, hogy láthassa a kutyákat.”
Egy nemrégiben tartott délelőtti órán, amely az ókori Rómáról szólt, Caputo Skye-al a nyakában járkált a speciális tanteremben. A kutya időnként szünetet tartott, és a padlóra huppant. Néha kíváncsiságból megszaglászott egy szekrényt, ahol Caputo a diákoknak szánt rágcsálnivalókat tárolja. Ám ebből a kutyáknak munka közben nem adnak.
Az általános iskolai szárnyban egy másik feladat miatt Skye a szőnyegpadlón ül Lisa Maletta tanárnő osztálytermében, ahol az első osztályosok egy kis csoportja szavakat párosított fonetikus kártyákkal. Amikor egy kártya hiányzott, a tanárnő tréfásan Skye-hoz fordult:
„Uram, maga rejtegeti a kártyát?” – kérdezte tréfásan, miközben kihúzta a 140 kilós kutya alól a kártyát.

Skye
és

Hope
Maletta elmondta, hogy a diákjai jobban koncentrálnak és jobban figyelnek, amikor a terápiás állatok az osztályteremben vannak.
Daniel Dooley egy évtizeddel ezelőtt, a Cumberland megyei Commercial Township iskolai körzet tanáraként kezdte el a háziállat-terápiás programot Skye-al, miután kutatta a terápia előnyeit. Ezzel szeretett volna kipróbálni egy másfajta megközelítést, hogy a fogyatékkal élő diákokkal is – akik a beiratkozottak közel egyharmadát teszik ki – megkönnyítse a foglalkozást.
„Az emberek azt hitték, hogy őrültek vagyunk” – emlékezett vissza Dooley. „De mi megkockáztattuk a dolgot.”
Dooleynak akkor fordult meg a fejében a háziállatok terápiás célú felhasználásának ötlete, mikor édesapja 2005-ben rehabilitációs intézetbe került, és kétségbeesetten hiányzott neki angol bulldogja. Miután a kutyát szolgálati kutyának minősíttette, Dooley végre elvihette őt látogatóba. Láss csodát, nem csupán az apja volt boldog, hanem a többi beteg is. Ekkor gondolkodott el azon, hogy vajon ez hasonló hatással lenne-e a diákokra? Mint kiderült: igen.
„Remekül érzékeli az érzéseiket” – mondta Dooley, aki azt is elárulta, hogy a hatás eleinte számára is megdöbbentő volt, de segített az iskoláknak a diákok szociális, érzelmi és mentális egészségügyi szükségleteinek kezelésében. Az első osztályosok olvasási eredményei javultak, és a viselkedési problémák is csökkentek. Ha egy tanulót „válsághelyzetben” az egyik kutyával különszobába küldenek, általában 1-2 percen belül megnyugszik, és visszatérhet az osztályterembe. Kutyák nélkül ez átlagosan 17 percbe kerül.
Ráadásként Skye feltétel nélküli szeretete egy nehéz beszélgetés során ráveheti a gyereket, hogy megnyíljon egy érzékeny témáról, mondta Mary Alvarado, egy általános iskolai tanácsadó. „A kutya lebontja a gátakat, remekül érzékeli az érzéseiket” – magyarázta.
A „kutyás fickó” néven ismert Dooley programja országszerte modellé vált a pedagógusok számára, és mintegy 100 hasonló programmal rendelkező iskolát mentorál.
Amikor nem dolgoznak, a kutyák Dooleyval, feleségével és 2 éves kisfiával élnek. Vele járnak munkába, és a nap végén visszaviszik őket az irodájába. Ugyanis az iskolai órák alatt távolságot tart a kutyáktól, hogy ne vonja el a figyelmüket.
Dooley úgy véli, a program jót tett a diákjainak. „Bármit megteszek, hogy egy gyerek napját feldobjam.”
Forrás: The Philadelphia Inquirer
2025. június 13.
Hidra, a rendőrségi rottweiler
2025. június 13.
Medve kószál az Aggteleki Nemzeti Parkban
2025. június 13.
Kihalt, vagy mégsem?
2025. június 12.
Megszavazta az Országgyűlés az állatvédelmi szabályok szigorítását
2025. június 12.
Trooper, a kutya, aki miatt új törvényt hoztak Floridában
2025. június 12.